Ondergewicht - Eetstoornis
Begeleiding bij een te laag gewicht.


Lotte heeft al 5 maanden haar maandstonden niet meer. Haar BMI bedraagt momenteel nog 17. Ze maakt zich zorgen of dit schadelijk is voor haar lichaam. Wat moet ze doen om haar maandstonden terug te krijgen?

De collega's van Stef maken vaak grapjes over zijn smalle postuur. Ze weten niet dat Stef dit heel erg vindt en hierdoor de cafetaria mijdt. Hij doet zijn best om door veel cola te drinken en broodjes te bestellen om bij te komen in gewicht. Maar is dit wel een gezonde manier om bij te komen? Zijn humeur en zelfvertrouwen gaan de laatste tijd alleen maar omlaag.

Katrien, mama van 2 pubers, werkt erg hard om de combinatie van werk en thuis vlot te laten verlopen. Het leven is vaak zo gejaagd wat er voor zorgt dat ze vaak geen tijd of zin heeft om voldoende te eten. Ze ligt regelmatig te piekeren in bed en kan hierdoor de slaap niet goed vatten. Haar spieren doen pijn en ze vraagt zich af of dit te maken heeft met haar dalende gewicht.  


De buitenwereld denkt vaak dat bijkomen gemakkelijk is. Maar in realiteit is dit niet altijd zo.

Plots overschakelen naar grote porties, kan je maag en darmen overbelasten en het hongergevoel verstoren.

Ik help je via een persoonlijke aanpak om de hoeveelheid voeding in je eetpatroon voorzichtig aan te passen. 

Een eetpatroon is vaak een gevolg van...  Ik luister graag naar wie jij bent en wat jouw verhaal is.


Wist je dat:

  • je lichaam voldoende energie nodig heeft om goed te kunnen werken?
       (als je geen benzine in een wagen tankt, kan deze ook niet rijden)

  • een energietekort ervoor kan zorgen dat je lichaam spiermassa afbreekt?

  • hormonale processen trager gaan werken als je ondervoed bent?

  • je organen kan aantasten als je te weinig koolhydraten per dag eet?


Het is belangrijk dat je in kleine stappen je gedrag bijstuurt om een langdurig effect te bekomen.

Ik gebruik principes uit de ACT-therapie (Acceptance Commitment Therapie) en oplossingsgericht werken.

We vertrekken vanuit onze waarden om te zoeken naar de juiste motivatie.

Daarna onderzoeken we jouw saboterende gedachten en gevoelens.

We kijken wat mogelijk is om jouw eetpatroon te verrijken zodat jouw lichaam terug kan aansterken.

Ik werk tijdens consultaties vaak met visuele tools omdat deze moeilijke onderwerpen vlotter bespreekbaar maken.

Ook helpen ze vaak om inzichten te brengen en weer vat te krijgen op toekomstgerichte acties/doelen


Bel je me als je klaar bent om over jouw situatie te praten?